Peranan PKG
Peranan PKG
adalah untuk mengatasi dan merapatkan jurang perbezaan dalam pencapaian
pendidikan sekolah-sekolah di bandar dan di luar bandar. Di samping itu juga
PKG menyediakan perkhidmatan pinjaman alatan dan membantu dalam membina bahan
pengajaran dan pembelajaran dengan kos yang rendah. Matlamat penubuhan PKG juga
adalah untuk memperkenalkan dan membiasakan guru dengan asas pengetahuan dan
penggunaan teknologi maklumat. Matlamat penubuhan PKG adalah jelas bertujuan
untuk meningkatkan kualiti pendidikan melalui keberkesanan pengajaran
pembelajaran di bilik darjah yang dilaksanakan oleh guru. PKG telah berusaha
untuk mencapai perkara-perkara seperti berikut :
· Memupuk kesedaran para pendidik terhadap
pentingnya peranan teknologi pendidikan dalam perkembangan dan kemajuan
pendidikan di negara ini.
· Memberi khidmat bantuan yang boleh memenuhi
keperluan meningkatkan mutu pengajaran khususnya untuk faedah sekolah-sekolah
di luar bandar.
· Menggalakkan para pendidik menyampaikan
pelajaran dengan cara yang lebih kreatif dan inovatif melalui penggunaan
pelbagai media pendidikan, dengan memberikan latihan serta khidmat nasihat dan
bantuan teknikal.
· Membantu dalam perancangan dan pelaksanaan
sebarang pembaharuan kurikulum.
Melalui
aplikasi teknologi canggih dalam bidang pembelajaran ini, peranan sekolah akan
turut berubah dan menjadi bertambah luas. Revolusi teknologi pembelajaran ini
tentunya akan mengakibatkan berubahnya peranan dan fungsi guru, dalam merealisasikan
hasrat kerajaan untuk memartabatkan pendidikan bertaraf dunia. Sekolah
juga telah dibekalkan dengan kemudahan teknologi pendidikan melalui pelbagai
projek pembestarian sekolah dan berorientasikan inisiatif ICT seperti projek
PPSMI, makmal komputer, Pusat Akses Sekolah, Projek LAN, peralatan dan perisian
Makmal Bahasa MBMMBI, TV LCD, Kampus ASTRO, EduwebTV, mata pelajaran Literasi
Komputer dan sebagainya. Keupayaan penguasaan kemahiran menggunakan peralatan akan dapat
membantu meningkatkan kecemerlangan pendidikan. Ringkasnya, pelbagai peralatan
dan perisian ICT seperti komputer, LCD, notebook,
sistem multimedia, EduWebTV dan Learning
Management System (LMS) telah berada di sekolah. Pada masa yang sama Bahan
Bantu Mengajar (BBM) dibekalkan terus
ke sekolah bagi membantu guru. Dengan ini, guru ke PKG bukan lagi dengan tujuan
untuk membina atau menerbitkan bahan tetapi lebih kepada khidmat nasihat dan
kepakaran. . Rajah di bawah menunjukkan model ICT PKG yang digunakan sekarang. Model ini meliputi pengukuran
berasaskan empat lapisan, bermula daripada lapisan dalaman (L1) seterusnya ke
lapisan luaran L2 hingga L4. Perincian lapisan-lapisan tersebut adalah seperti
berikut: